Clubavond 23 april 2019

Rien begint de avond allereerst met een oproep vanuit de programma commissie.
Op 28 mei willen we de (buffet) avond met de partners een extra (filmisch) tintje geven. Het buffet wordt door de leden geregeld, maar wie wil het programma er omheen organiseren?
Voor de fietstocht heeft zich nog geen organisator gemeld, waarmee we moeten constateren dat dit programma onderdeel van de agenda wordt geschrapt.

Arnold zit in Rijswijk om daar ook een presentatie te doen, en Ton Sala en Gerard hebben zich afgemeld.

Hoe maak je teksten voor een Voice-Over
Na de rondvraag begint Loes Schopman met haar presentatie over de tekst van een Voice-Over. Dat begint al goed, als zij aangeeft dat ze ons niet gaat vertellen hoe je dat moet doen! Zij gaat zonder een plan op vakantie. Ook al lees je jezelf een beetje in, je weet vaak niet wat je ter plekke te wachten staat.
Je kunt een hele vakantie als film maken, maar of dat nu zo boeiend is voor de kijker moet je jezelf wel afvragen. Achteraf gaat zij de vakantiebeelden bekijken, en haalt daar een gedeelte uit over een specifiek onderwerp.

En hoe doet zij dat? Als voorbeeld neemt zij een Aziatische oude vrouw in een Japans Feng Shui park (midden in een US-stad). Zij raakte geboeid door de bewegingen van de vrouw en de omgeving, en gebruikte die als motief in haar film. Dat betekent wel dat je jezelf moet verdiepen in, wat betekent dat eigenlijk en welke beelden passen daar wel (en niet) bij. Na het bekijken van haar filmfragment komen er wel wat vragen wat nu wel of geen Fung Shui was.

Een heel andere kijk geeft Loes in haar film "Semana Santa", waarin de goede week centraal staat. Eerder waren ze door dit stadje gereden en geboeid wat er allemaal te gebeuren stond. Helaas was daar geen tijd voor, dus ga je een jaar later gewoon nog een keer daarheen. Dat is de echte filmer.
Ze heeft zich ondertussen ingelezen en gebruikt een poëtische inleiding om de kijker meer te vertellen, over de goede week in aanloop naar Pasen. Wij Hollanders zijn nogal nuchter, maar hier wordt de religieuze kijk op die periode toch wel veel intensiever beleefd. En dan heb je die inleidende tekst nodig, anders begrijp je niets van de daarop volgende beelden.

Het is wel duidelijk dat Loes geen liefhebber is van het opsommen van geschiedenis boeken en -jaartallen. Dat gaat immers het ene oor in en het andere weer uit. Nee, zij ziet meer in het eruit lichten van details, en je daardoor laten inspireren voor de tekst.

Kurzweil 3000
Wat is dat nu weer zul je zeggen. Tom van der Hoff  ligt een tipje op van de sluier, want commentaar inspreken lijkt niet iedereen gegeven.
Een voice-over uitschrijven is een, maar dan moet die nog wel ingesproken worden. Van onszelf vinden we al gauw dat die stem niet geschikt is, maar wat dan? Een profi inhuren is een mogelijkheid, maar daar leg je dan wel iets voor neer.
Kurzweil heeft van oorsprong een andere oorsprong en doelgroep, maar voor ons heeft 't ook een bijkomend voordeel. Je typt de tekst in op een computer programma, of rechtstreeks of via een tekst-bestand, en de tekst wordt door Kurzweil a la TomTom omzet in een gesproken tekst.
Na het zien en beluisteren van zijn machinistenfilm, geeft Tom aan dat de uitspraak nog niet ideaal is, maar in de komende jaren zal dat steeds beter worden. Vooral de intonatie en sommige lettergrepen hebben af en toe een "hik" en klinken onnatuurlijk. Dat kun je proberen te omzeilen door een andere woordkeuze, en na wat uitproberen hoor je dan wel of niet een verbetering.

Technisch gezien krijg je een WAV- of een MP3-file uit de computer, en die leg je dan als een geluidspoor onder de beelden. Even knippen en de timing aanpassen en klaar. Guus heeft het toegepast in zijn Doha-film, en dat kostte wel wat gewenning.

We sluiten de avond dit keer bijtijds af, zodat we aan de bar bij Cees de ervaringen verder kunnen uitwisselen.