Verslag clubavond 24 april 2018

Vanavond hebben liefst 16 personen de weg naar het Luxor gevonden.
Hieronder het nieuwe lid, Arnold Koper die tevens lid is van de RVCV, een film- en computerclub uit Rijswijk.

Ook ons oud-lid Gerard Massalt is weer van de partij en denkt erover opnieuw lid te worden. Gelukkig zien we ook ons nieuwe lid Hans Overbeek, die wegens ziekte enige weken af moest haken, weer terug en hij bedankt ieder voor alle belangstelling.

Afwezig met kennisgeving, Jan Houtman die voor z'n 'baas' weer eens naar Ghana is.

Maarten Walters had zich afgemeld en Steffi, die pas geopereerd was, komt misschien nog.

Tom van der Hoff is jarig geweest en belooft een rondje. Tevens meld hij dat de fietstocht dit jaar bij de pont begint omdat we naar Rockanje gaan. De definitieve datum volgt zo spoedig mogelijk maar zal rond eind mei/begin juni zijn.

  • Henk van de Meeberg vertelt over het regiofestival van ZH12 en het 1-minuut-festival.
  • De film 'Briefgeheim’ van filmgroep WAMA heeft een laureaat gehaald en de film van Henk van de Meeberg 'Oktoberkind' heeft een derde prijs gehaald in de non-fictie en gaat (hopelijk) samen met ‘Briefgeheim’ door naar de landelijke wedstrijd in Vlissingen, ergens in november.
  • Op het 1 minuutfestival hadden ondergetekende en Henk van de Meeberg een filmpje, maar vielen niet in de prijzen, wat niet zo gek is met 51 inzendingen.

Dan komen Martin Zwaard en Loes aan de beurt met enige uitleg over PIP (picture in picture). De USB die Martin de avond ervoor heeft geprepareerd doet niet wat hij wil waarvan Martin uiteraard stevig baalt. Dus rijdt hij even naar huis om de goede versie te halen.

Ondertussen laat Loes een 'creatieve koe' zien. Beter bekend als 'Creative Cow' waarin zich allerlei trucjes bevinden, die zij o.a. gebruikt heeft in een film over Amerika. De uitleg is in het Engels wat het best wat lastig maakt, maar omdat we ook de cursor steeds zien gaan naar de betreffende positie, is het toch redelijk te volgen. Het is slechts één van de weinige mogelijkheden om een vrijwel onmogelijk geacht effect te maken in je film.

Na enige discussie over het nut van dergelijke trucages gaan we weer even kijken naar een gouwe ouwe: 'Een lange adem' van Henk Boose, dit op verzoek van Cor Huisman. Iedere keer weer blijft het een genoegen om naar deze leuke film te kijken en vooral naar de helaas overleden hoofdrolspeler, ons oud-lid Han Steffen.

Dan kijken we naar de film 'Vast is zeker', een altijd weer boeiende film van Jan Houtman over zijn oude beroep als roeier. Ondanks alle automatisering is dit nog steeds een beroep waar mankracht, lef en kunde voor nodig zijn om schepen onder de meest bizarre omstandigheden vast te leggen in het havengebied.

Tijdens ons drankje van Tom in de pauze komt Martin terug en die wordt dan ook als eerste gedraaid. Een beetje hetzelfde als Loes maar dan voorzien van Nederlandse tekst door Martin zelf ingesproken.

Hierna zien we het 1 minuutfilmpje van Henk van de Meeberg 'Niet met Kerstmis'. Een wijze uil mijmert over het leven terwijl hij enkele malen beschoten wordt (zo lijkt het). Bij deze film heeft Henk gebruikt gemaakt van de green-screen techniek waardoor zich op de achtergrond kerst-taferelen afspelen terwijl de uil ons op de voorgrond toespreekt.

Dan krijgen we een filmpje van Henk Boose te zien die de grote verbouwing vastlegt van Bakkerij Vreugdenhil in Maasdijk. Bij het leegruimen van de winkel heeft Henk gebruik gemaakt van een zelf ontworpen dolly, waarnaar we allen benieuwd zijn, want de rij-opnames zijn goed geslaagd. Nou heeft Henk natuurlijk wel wat ervaring op rijgebied vanwege die andere privé dolly die hij regelmatig gebruikt.

Dan krijgen we een filmpje van Gerard Massalt te zien waarin hij toont zijn hobby te combineren met vrijwilligerswerk als onderdeel van een camerateam in verpleeghuis 'Het Zonnehuis' in Vlaardingen. We zien een man in oranje pak en met een gitaar een optreden verzorgen voor de bewoners van het tehuis.
Wij bekijken de film als lid van een filmclub waarop we geleerd hebben om zoveel mogelijk close-ups te gebruiken om de film interessanter te maken om naar te kijken. Die close-ups zien we niet omdat volgens Gerard de privacy een zaak is waar ernstig rekening mee dient te worden gehouden.
Vervolgens is er veel discussie over dit onderwerp, want het is niet de bedoeling om mensen belachelijk te maken, maar om de film prettiger te maken om naar te kijken. De film was volgens Gerard trouwens nog niet af want met een andere camera waren volgens hem close-ups gemaakt die er toch nog in gemonteerd konden worden.
Het moet toch wel enigszins frustrerend zijn om niet dat te kunnen maken wat je eigenlijk zou willen. Toch heb ik de indruk dat Gerard wel voldoening haalt uit zijn 'werk'.

Tenslotte zien we nog een film uit de oude doos van Jan Houtman: ‘Aanstekelijk'. Jan laat beelden zien van oorspronkelijke bewoners van Afrika en Sri Lanka die op primitieve wijze vuur maken met een draaiend houtje of vuurstenen. Dan zien we een niet oorspronkelijke bewoonster van Hellevoetsluis (Ellen) die met een gasaansteker de open haard aansteekt. Een leuk idee om zo gebruik te kunnen maken van oude beelden die in het filmarchief zitten.
Wie weet werkt dit aanstekelijk bij de leden om zo ideeën op te doen voor een film.

Tegen elven gaan we via de bar of direct naar huis. Best wel weer een leuke avond!

Wim Rieke